A hashtag mint a közösségi média Ariadné fonala, a digitális birodalom precíz navigátora

És amiért megéri a rácsos szimbólumot marketingeszközként is lendületbe hozni… 

Az internet népes tábora fontosnak tartja, rendszeresen használja, mégsem ismerjük kellő alapossággal. Mi az? Eltaláltad! A hashtag. De mit is rejt magában ez a rácsos szimbólum („#”), és milyen mágikus glória veszi körül, mely által rövid idő alatt a közösségi média szerves részévé nőtt, ugyanakkor a business szféra is előszeretettel, és nem kevés sikerrel, rendszeresen használja? 

Az alábbiakban listázunk néhány jelentékeny kiragadást a hashtag vonatkozásában:

  • segít abban, hogy egy adott topik, témakör iránt érdeklődők pillanatok alatt rálelhessenek a releváns tartalmakra 
  • a legtöbb közösségi médiaplatformon jelentős szerephez jutott (Twitter, Instagram, Facebook, ugyanakkor már a Google+, valamint a Pinterest közössége is preferálja)
  • változatossá, színessé, ötletessé teszi a keresett témákat
  • minden internetező létrehozhatja, megalkothatja saját hashtagét, sőt: akár többet is, ha ennek szükségét érzi, melyeket később a kapcsolódó posztokban, tartalmakban, üzenetekben használhat
  • az online interakció egyik kiemelt aspektusává formálódott szimbólum „zászlaja alatt” lehetőség nyílik arra, hogy új közösségek láthassanak napvilágot 
  • hatékony marketingeszközként is aktiválható – főként az márkatudatosság és elkötelezettség növelése, lead-generálás céljából
  • kiválóan alkalmazható eszköze az effektív üzenetátadásnak, -közvetítésnek – mindehhez azonban szükség van arra, hogy egy kristálytiszta marketingstratégiát kövessünk, hogy legfontosabb üzeneteink valóban célba érhessenek, ne tévelyegjenek vagy essenek szét útközben a hashtag-áradatban 
  • a bejegyzések kategorizálását előmozdító hashtagek a közösségi médiafelületek Ariadné fonalai, melyek a folyamatos digitális versengés és kreatív nyüzsgés közepette segítenek eljutni a megfelelő célközönséghez 
  • a digitális közösségi szféra turistavezetői segítenek a böngészési, kutatási idősporlásban, azáltal, hogy az aktuálisan fontosnak minősített kérdésekhez szorosan kapcsolódó bejegyzésekhez navigáljanak 
  • a legkevésbé sem elhanyagolandó tény, hogy a hashtag-kutatás remek megoldást kínál arra, hogy jobban megismerjük a célközönségünket (példaképpen: milyen az online viselkedésük? melyek azok a témák, melyek leginkább megragadják a figyelmüket?)
  • a kizárólag karaktereket és számokat tartalmazó, a rácson kívül minden más szimbólumot kiiktató hashtagek célzott, tudatos használata kiváló követe lehet a márkaismertség-növelésnek
  • a jól megtervezett, szilárd bázisú business irányultságú „#”-k felpezsdíthetik a közösségi média marketingjét

A SEO-technika (keresőoptimalizálás) ismerői, követői számára már ismeretes kulcsszókutatás módszeréhez hasonló kutatásokat a hashtagek esetében is erősen javasolt elvégezni, hogy a közösségi média marketing minél hatékonyabb, eredményesebb és sikeresebb lehessen. Mindennek elvégzését nem lehet félvállról vehető feladatnak címkézni, hiszen egy nem körültekintő, elhamarkodott hashtag-kiválasztás nagymértékben befolyásolhatja, rombolhatja a márka digitális értékét. 

A kevesebb néha több elve a hashtagek esetében is kifizetődő

A gyorsan, egyszerűen, kényelmesen mindent korában az olvasásra, tájékozódásra szánt idő is nyúlfarknyivá vált, ezért a releváns hashtag kiválasztása kardinális, ha a cél a minél rövidebb idő alatti közönségelérés. Fontos, hogy releváns és leginkább rövid hashtageket használjunk a közösségi média bejegyzésekben, melyek egyszerűek, könnyen memorizálhatók és kiejthetők. Mindenképpen javasolt kerülni a hosszú, bonyolult, nyakatekert, egyúttal megjegyezhetetlen változatokat. 

A szenvedélyes trendkövetés digitális mámorában használhatjuk a „trending”/ „felkapott” kifejezést a „#” után (#trending, #felkapott), melyek segítségével rámutathatunk azokra a témákra, videókra, érdekességekre,tartalmakra, hírekre, fotókra stb., melyek rövid időn belül temérdek ember figyelmét felkeltették. Ám ez utóbbi esetében (is) alapvető, hogy figyeljünk a tartalomrelevanciára. 

Szorítsuk keretek közé a bejegyzésenkénti hashtag-használatot, ellenkező esetben ugyanis összezúzhatjuk a saját üzenetünket, és beleeshetünk a sokat markol, keveset fog régtől ismert kátyújába. 

Ne feledjük: a releváns, jól célzott, egyszerű, rövid, jól memorizálható, limitált hashtagek használata kiváló eszköze lehet a közösségi média marketingnek, csak közben törekedjünk arra is kellő figyelmet szentelni, hogy annak a bizonyos (digitális) paripának a megfelelő oldalán maradjunk.