Előfordul, hogy egy stratégiai probléma gyökere ott érhető tetten, ahol a marketing fogalmát a reklám szinonimájaként szerepeltetik. Ez az állítás azonban nem felel meg tökéletesen a valóságnak, hiszen a reklám a marketing részeként tartható számon, nem pedig azzal azonosként. Képletesen szólva: a reklám egy csepp a marketing tengervizében.
Lássuk mindezt kissé bővebben, figyelembe véve a reklám és marketing különbségeit és hasonlóságait egyaránt.
Néhány pillantást vetve a reklám megkapó történetére, láthatjuk, hogy kiválóan idomult a korok legnépszerűbb médiumaihoz (nyomtatott anyagok, tévé, rádió, internet), hogy megnyerje a fogyasztók tetszését és vásárlásra sarkallja őket. Mindeközben ízlést és véleményt egyaránt megkerülhetetlenül formált.
A megfelelő reklámok által a cégek életben tarthatják a termékek vagy szolgáltatások iránti fogyasztói igényeket, így növelve az értékesítést. A reklám arra tesz törekvéseket, hogy időszerű és kreatív megoldásokkal pozicionálja a márkákat a médiában. A célközönséget az érzelmekre is hatást gyakorló technikákkal kívánja meggyőzni arról, hogy egy termék vagy szolgáltatás képes kielégíteni az igényeit, vágyait. Mindehhez különféle médiumokat használ, és rövid idő alatt látványos eredményekre tör
Ezzel szemben a marketing egy tervezést, kutatást, elemzést, összehangoló tevékenységek egész sorát és kivitelezést magába foglaló folyamatként tartható számon. Magában hordozza a reklám minden aspektusát, ugyanakkor további elemeket is beépít tevékenységei közé (ár, promóció, hely, emberek, folyamatok). Arra irányuló törekvéseket tesz, hogy a terméket vagy szolgáltatást széles körbe és alaposan megismertesse a célközönséggel.
A marketing célja a márka közönség elé tárása, annak főbb ismérveinek bemutatása, a beszerzés helyének és módjának feltárása, a versenyelőnyhöz juttatása, a szilárd ügyfélkör megszerzése és megtartása, a jó stratégiával egybefonódó értékesítés.
A marketing a vevők igényeinek kielégítésére építkező márkanépszerűsítési tevékenységsorozatokat öleli fel értékesítés céljából, melynek a vállalat termékeinek vagy szolgáltatásainak különféle fizetett csatornákon keresztül történő reklámozása is részét képezi.
Hogy még jobban érzékeltessük e két terület közötti összefüggéseket: képzeljük el, hogy a marketing a karnagy, amely tervez, koordinál és végrehajt, fenntartja a folyamat harmóniáját, zökkenőmentességét (beleértve a reklámokat is).
Minden reklámról elmondható, hogy az marketing is, ugyanakkor nem minden marketingtípusról állítható, hogy kizárólagos módon reklámcélokat szolgál. A pozitív reklám és a marketing jellegzetességeinek speciális ötvözése által egy erőteljes stratégia alakítható ki. E két terület kombinációjával nagy eséllyel megvalósítható a tervezett üzleti siker, hiszen mind a marketing, mind pedig a reklám domináns céljai között szerepel: a termék vagy szolgáltatás promotálása, a hatékony ügyfélkommunikáció, az érdeklődőből vásárlóvá formálás igénye.
[/et_pb_text][/et_pb_column] [/et_pb_row] [/et_pb_section]