A 21. századi felpezsdült üzleti szférának ma is elengedhetetlen eleme a marketing, melynek fő célja a termékek vagy szolgáltatások célközönség előtti megismertetése és értékesítése.
A marketing egy olyan eszköz a legkülönfélébb vállalatok és szervezetek kezében, mely által előmozdítható a növekedés, az értékteremtés és nem utolsó sorban: a profittermelés. A komplex megoldásoknak, valamint a technikák rugalmasságának köszönhetően nem szükséges a cégek szakembereinek olyan stratégiákat aktiválniuk egy-egy terméknépszerűsítő, márkatudatosság-építő kampány során, melyek avíttnak bizonyulnak adott célkitűzések elérése érdekében. Minden esetben a legoptimálisabb metódusokkal léphetnek színre a célmegvalósítás ügyében.
A predigitális kor utcáin a fából és vasból készített, ékes és beszédes cégérek (céhjelvények) kiváló marketingeszközöknek bizonyultak, hogy hírét vigyék a fonalasnak, a páncélkészítőnek vagy a szövőmesternek. Ma már ezek a marketingmegoldások molyrágta és eleve kudarcra ítélt márkaismertetőként tarthatók számon, így a helyüket méltóságteljes eleganciával átadták a korszerű technikáknak.
Noha az idők változásával ekvivalens módon a marketingeszközök is folyamatosan formálódtak, a cél ugyanaz maradt: tájékoztatás az ügyfélbevonzás és értékesítés érdekében.
De melyek azok a főbb ismérvek, melyek révén jól elkülöníthetők egymástól a hagyományos és modern marketingstratégiák?
A legszembetűnőbb e kettő között: a marketingüzenet-közvetítés tradicionális és ma leginkább használt médiumaiban mutatkozik meg. A hagyományos marketing berkeiben remek médiumként szolgálnak példaképpen: az óriásplakátok, újságok, napilapok, magazinok. A modern marketing pedig előszeretettel használja a digitális platformokat, így a közösségi médiát és a webhelyeket mint recens és hatékony marketingkommunikációs eszközöket.
Erősségek és sajátosságok a hagyományos és digitális marketing esetében
A hagyományos marketingtevékenységekről általában elmondható, hogy nagyobb költségkerettel funkcionálnak, így leginkább a prominens márkák bírnak azzal az anyagi és egyéb kapacitással, mellyel életbe léptethetik az offline hirdetési módokat (tévé, rádió, nyomtatott sajtó).
Ezzel szemben a digitális vagy online marketingakciók az akár most induló, mérsékelt költségkerettel rendelkező vállalkozásoknak is esélyt kínálnak arra, hogy megmérettessenek a globális piacon.
A digitális marketing egyik domináns csodafegyvereként nyilvánul meg a releváns tartalom, mely által az cég interakcióba léphet potenciális ügyfeleivel, folyamatosan tájékoztathatja vevőit a termékkel vagy szolgáltatással szorosan összekapcsolódó aktualitásokról, ugyanakkor edukálhatja is őket.
A konvencionális marketingtechnikák földrajzilag behatároltabbnak mutatkoznak, mely kiváló megoldást kínálhat példaképpen olyan esetekben, ahol a közönség nem rendelkezik internethozzáféréssel.
Az online marketing nem ütközik földrajzi korlátokba, dinamikus jellegű, adatközpontú valós idejű, és nem utolsó sorban az ügyfél érdeklődési köréhez leginkább igazodó hirdetések megjelenítését is lehetővé teszi.
A hagyományos marketing és az idejétmúlt közé nem érdemes odahelyezni – az ezúttal megsemmisítő erővel felvértezett – egyenlőségjelet, hiszen jónéhány metódusáról elmondható: ma is állja a versenyt. A digitális marketing ugyanakkor kiváló érzékkel igazodik az internethez mint a mindennapi élet szerves részévé vált területhez, és professzionálisan kidolgozott eszközei segítségével aknázza ki az online tér kínálta lehetőségeket. E két, egymástól jól elkülöníthető marketingcsatorna nem kizárja, hanem éppen ellenkezőleg: a vállalkozás lehetőségeihez igazított optimális stratégiával, esetenként, jól kiegészíti egymást.