Az elsősorban fotó- és videómegosztó közösségi médiaalkalmazásként napvilágot látott Instagram már maga mögött tudja az első tíz évét, mely idő alatt az egyik legpopulárisabb, legsűrűbben használt digitális közösségi platformmá nőtte magát. Ez a hálózat, mely világszerte számtalan internetező mindennapi tevékenyégei közé sorolódott az üzletemberek szemében túllépett a kizárólagos jelleggel fotós és videós élménybeszámolók keretén. Az Instagram már kilenc évvel ezelőtti jelentőségteljes mérföldkövénél – midőn a Facebook megvásárolta – közel harminc millió felhasználóval „büszkélkedhetett”, mindezzel pedig valóságos potenciális vásárlói kincsestárrá acélozódott.
Az aktuálisan több mint egymillió hirdetőt számon tartó Instagram felületétén a legnépszerűbb, leginkább követett márkák között kiemelt helyhez jut (példaképpen) a National Geographic és a Nike is. A második legkövetettebb közösségimédia hálózat felhasználóinak több mint fele napi rendszerességgel használja a felületet, mindennek fényében tehát nem bizonyul meglepő kijelentésnek, mely szerint naponta akár nyolcvan millió fotó (főként szelfi) is megosztásra kerül – kiváltképpen a 18-20 éves korosztály részéről.
Az Instagram keretein belül többé nem a méret kerül fókuszba!
Az Instagram berkeiben valóban számtalan lehetőség nyílik a vállalkozások kibontakozására a digitális térben, hiszen itt nem az adott cég mérete minősül mérvadónak, hanem a kiválóan beépített marketingstratégia
De mi fán is terem tulajdonképpen az InStratégia? Lássuk…
A legtöbben már fiatalon megtanuljuk, hogy megfelelő program, ütemterv hiányában csak sodródunk az árral – no, nem mintha időnként nem adnánk utat a fellélegzésre, a spontaneitásra –, hiszen ezáltal rendezettebbek, szervezettebbek, hatékonyabbak vagyunk a napi feladataink elvégzése során, és este mindenféle kedv- és motivációmarcangoló furdalások nélkül helyezhetjük magunkat ágyunk kényelmébe. Nincs ez másként a vállalkozások életében sem, ahol a hétköznapi bakancslistákat felváltják a marketingstratégiák. A cél legtöbb esetben a márkaismertség növelése, a webhely forgalmának növelése, az ügyfélkör bővítése és a legkevésbé sem utolsó sorban a termékek és/vagy szolgáltatások értékesítése bizonyul. Mivel egyetlen vállalkozó sem vállvonogatósan-legyintősen viszonyul a versenyben maradás kérdéséhez, alapvető, hogy már a startvonalnál előálljon egy effektív, előremutató marketingstratégiával. Mindebben – többek között – főszerephez kell juttatni a következők tényezőket:
- kristálytiszta üzleti irányelvek – világosan meghatározott feladatok, elérendő célok
- a feladatok lépésekre bontása és kiosztása
- az erősségek meghatározása, a gyengeségek felismerése, javítása
- az ideális célközönség meghatározása, megismerése.
És… itt lép képbe az InStratégia, azaz az Instagram marketingstratégia, melyhez érdemes figyelembe venni az alábbi faktorokat:
Az Instagram egyik vesszőparipája a storytelling
A mindenkori legprominensebb emberek rétori képességeikkel messze kimagaslottak a tömegből. Megkapóan, figyelemfelkeltő módon, hatásosan tudtak/tudnak mesélni – ma úgy mondanánk, hogy sztorizni.
Gyerekkori emlékeink közül fel-felvillanhat néhány jelenet, midőn szüleink, tanáraink a nehezebb erkölcsi témákat mesékbe csomagoltan értették meg velünk. Nos, úgy fest, hogy a mesélés a marketing szférájában is rendkívül hatékony eszköznek bizonyul, hiszen a legtöbben szeretjük történetszemüvegen át kémlelni és (meg)érteni a világot.
Őseink az est varázsleple alatt ropogó tűz köré gyűlten szívták magukba a sámán, a törzs bölcse történeteit, szüleink mesékkel vezettek be az álmok és lehetőségek világába, felelős üzletemberként pedig vétek lenne nem élnünk a minden alkalommal releváns, célzott, stílusos, a legmegfelelőbb hashtagekkel közzétett, ügyfélközpontú, (vizuális) storytelling lehetőségével az Intsagram felületén (is).
Az Instagram a közönséggel való kapcsolatépítés és –tartás remek digitális szférája
Azt figyelembe véve, hogy az Instagram az általános felhasználói elkötelezettségi arányt illetően túlszárnyalja élvonalbeli közösségi média társait is (így a Facebookot és a Twittert egyaránt), a csatorna nagy esélyt kínál a márkaelkötelezettség növelésére is – mindezt koronázza az a megfigyelés is, mely szerint az Instagram-használók körében mutatkozik a legnagyobb érdeklődés a márkák irányában.
Az Instagram kiváló terepe a vásárlói visszajelzések nyomon követésének, a „márkaszószólók” beazonosításának, az ügyfélvélekedések megértésének, valamint az ügyfelekkel való kapcsolattartásnak egyaránt. Mindemellett pedig a versenytársak tevékenységeit is figyelemmel kísérhetjük, mely által jobban kiformálhatjuk a cégünk egyedi arculatát, szerepét. E tekintetben is tökéletesen érvényesülni látszik az a bölcs és örökzöld meglátás, mely kimondja, hogy: Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat. Ebből a fénytörésből a versenyszféra aktív szereplőinek munkássága, tevékenysége, missziója által mélyebben felismerhetjük a saját business-orientált potenciálunkat, pontosabban megrajzolhatjuk üzleti önarcképünket.
Ki mondta, hogy a marketing nem lehet vonzó?
A közösségi médiamarketing nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a vállalatok elérjék marketingcéljaikat, mely folyamatban kiemelten fontos a márkánk tudatos és aktív kommunikációja a (potenciális) vevőink felé. A marketing célú, vizuálisan is megnyerő kommunikáció, a szöveges tartalmak képekkel, videókkal történő társítása, jelentős mértékben megnövelheti az elkötelezettséget.
Az Instagram felületén rendszeresen megjelenített naprakész, színvonalas tartalmak, a minőségi, tetszetős fotók, valamint az innovatív, kreatív ötletek nagy esélyt kínálnak arra, hogy a vállalkozásunk a közeljövőben sikeressé váljon; így a digitális hangunk és arcunk nem mosódik el a fáradhatatlan piac folyamatos zsongásában.