Lehetsz akár vállalkozó, vagy marketing-szakember, valószínűleg nem mondunk újat azzal, hogy a weboldala(i)d folyamatos elemzése elengedhetetlen ahhoz, hogy tudd, mi zajlik pontosan az online felületeiden, és ezen információk birtokában miben, és hogyan érdemes a jövőben fejlesztened azokat.
A Google analitikai rendszere, a Google Analitycs (GA) már sok éve szolgáltat adatokat – többek között – a weboldal forgalmáról, konverziós mutatóiról, az ott zajló munkamenetekről, de akár a napszak szerinti látogatottság adatairól is. Mindemellett azonban a szoftver számos életszerűtlen mérési mechanizmust alkalmazott ezidáig, melyek javításán és tökéletesítésén a Google szakemberei – érthető okokból – már jó ideje gőzerővel dolgoztak. Ennek eredményeként 2020-ban meg is érkezett a Google Analytics4 (GA4), mely az eddigi rendszer legnagyobb, korszakalkotó frissítése.
Nézzük első körben a legfontosabb különbségeket:
– míg a GA alapvetően munkamenetekben ,,gondolkodott” és így mérte a látogatói adatokat, a GA4 már az esemény,- illetve eseményparamétereket, valamint a felhasználó alapú történéseket helyezi előtérbe. Ezzel nem csupán sokkal pontosabb információk nyerhetők ki, hanem új mérőszámok kialakítására is lehetőség nyílik. Ez azért is korszakalkotó, mert ezeket a mérőszámokat (azaz történéseket, célokat) az adott vállalkozás definiálhatja a saját tevékenységének, elképzeléseinek megfelelően a nagyjából 500 választható eredmény közül (ami lehet például egy űrlap kitöltése, de akár egy feliratkozás is). Ezzel az egész adatállomány sokkal pontosabb képet mutathat, hiszen az, hogy az adott felhasználónál ténylegesen teljesülnek-e ezek a kitűzött célok, a forgalomelemzés talán egyik legfontosabb mutatója.
– a munkamenet, mint a mérési egység egyik alapja a GA4 rendszeréből továbbra sem tűnik el, de minőségibb elemzésre ad lehetőséget, hogy ezentúl a látogatói elköteleződés mérésére is minőségibb mutatókat fejlesztettek ki: az elkötelezett munkamenetet például minimum 10 másodpercnyi (appban, vagy weboldalon töltött) munkamenet alapján definiálja, de ezek aránya a teljes munkamenetek számával összevetve is a látogatói magatartás egyik fontos mutatószáma lehet.
– közvetlen integráció épült ki az egyes médiaplatformokkal, ami szintén forradalmian új webhely és alkalmazásadatok kinyerését segítheti elő. Ráadásul ez a közvetlen kapcsolat a webhelyen, vagy az egyes alkalmazásokban végzett műveletek, felhasználói magatartások befolyásolását is lehetővé teszi. Ennek nyomán nem csak a webhelyről származó, hanem az összekapcsolt alkalmazások adatokat is gyűjti, így a felhasználók viselkedése is sokkal összetettebben elemezhető.
Mi a teendő? És mikor érdemes átváltani az GA4-re?
A rövid válasz, hogy a lehető leghamarabb, leginkább tehát MOST.
2023. július 1-től ugyanis az eddigi GA már egyáltalán nem dolgozza fel a beérkező adatokat. Ez azt jelenti, hogy ezen időponttól kezdve még egy ideig (további hat hónapig) láthatók az addigi információk, de az újak kizárólag már a GA4-be érkeznek majd.
Az előzmény és használati adatok exportálása azért fontos, mert csak így biztosított a teljeskörű információs adatbázis a webhely adatai tekintetében. Ennek GA4 általi összeállítása kizárólag a határidőben történő átállással lehetséges. Minél korábban történik a migráció, annál pontosabb előzményadat állomány kerül át az új rendszerbe, a friss adatok pedig már az új módszerek alkalmazásával kerülnek elemzésre.
A GA4-el egy korszakváltás kezdődhet 2023-tól a webes adatok értékelésében, melyek a sokkal átfogóbb és hitelesebb információkkal az online marketing stratégiákat is forradalmasíthatják.
A Google egyébként viszonylag naprakészen és folyamatosan osztja az meg információkat az átállás részleteivel kapcsolatban, ami pozitív, ugyanakkor az éremnek van egy másik oldala is: pont az eddiginél sokkal összetettebb rendszerből következik, hogy a sikeres használathoz nem lesz elég pusztán a GA beállításainál egy kattintással átállni a GA4-re… Annak valóban eredményes, hosszabb távú alkalmazása és az adatainak értelmezése sok tanulást, szakértelmet és időt igényel, melyet valószínűleg nem tud minden vállalkozás erre rászánni. Ez viszont egy ilyen szintű ügyféladat és forgalom elemzés eredményeként komoly versenyhátrányt jelenthet.
Ha tehát elakadnál, vagy bárminemű kérdésed merülne fel, keress bennünket bátran,- minden részletre kiterjedően segítünk, hogy a lehető legtöbbet és legjobb eredményeket hozhasd ki a jövőben is forgalmi adataidból!